Hurra! Et pedagogisk gjennombrudd

Ok-så retta jeg alle 30 besvarelsene til Mediekunnskap3 gårsdagens heldag mellom 11.45-14.30 og 20.00-23.30, for jeg ville ha pinsen fri. Det betyr at da jeg kom inn i klassen fikk elevene hakaslepp og utbrøt: “Du e´heilt galen!” og “Du ekje kloke!” Noe jeg selvfølgelig måtte humre av i skjegget jeg ikke har….

Men til poenget, jeg hadde også med meg en totaloversikt over leverte oppgaver, karakterer og sannsynlig karakter de fikk til standpunkt. Hentet fra Fronter.

.bilde-23.png

Det har vært så som så med levering til tider, som dere ser, de får merknad, men jeg er ingen streng lærer og liker ikke å mase. (Regelen er at de blir “trekt” en karakter for hver oppgave de ikke leverer, det er ikke juridisk lov, men jeg bruker det som en symbolsk retningslinje). Og.. tata, i dag funket det!

Jeg gikk gjennom ståa med den enkelte elev, og plutselig forsto de som ikke hadde levert at de nå ikke får samme sjangsen til å forbedre karakterene som de andre. Fordi de rett og slett ikke har like mye tid. Men enda bedre:

- Elevene trodde på at de kunne jobbe seg opp, at ikke de hadde fått karakterstempel i panna si av meg (slik jeg og vennene mine opplevde på skolen).

- Elevene er også motivert og innstillt på at de må jobbe for å forbedre oppgavene sine. For mange har det løsnet nå på slutten, slik at de vil se ganske fort hva som må gjøres med de tidligere oppgavene. Jeg har gitt de neste uke (fem timer) til å jobbe selvstendig med å forbedre arbeidet sitt, og få oppfølging på e-post.

- Jeg begynte i høst med å gi omtrent 1/3 av klassen toere og treere, og nå har jeg en klasse som mest sannsynlig vil ha flest 5 og 6 i de fire årene jeg har undervist denne modulen. (Formuleringen spisser det hele litt, okeyda).

- Første gang jeg har tenkt om Fronter: Dette er genialt. Jeg har stort sett vært veldig skeptisk til Fronter. Den samler og gir oversikt over alle innleveringer, kommentarer og karakterer.

- Mappevurdering er altså ikke noe å skimse av, det er et veldig rettferdig vurderingssystem. (Les om Dialog/Bakhtin hos Olga Dysthe red, det er fin lesning.)

- I dagen var dagen for en riktig stor Aha-opplevelse.

This entry was posted in LMS, mappemetodikk, pedagogikk, vurdering. Bookmark the permalink.

3 Responses to Hurra! Et pedagogisk gjennombrudd

  1. Leif Harboe says:

    litt misunnelig på pinseferien din, men sånn er det når man søler vekk tre dager i Trondheim. Da ligger rettinga og venter. Ellers leser jeg med interesse om det du skriver om “mappesystemet” ditt. Jeg har tilsvarende stor glede av karakterboka i Its learning. God pinse!

  2. alb*aab says:

    Leif, så hyggelig at du syns det er interessant!

  3. Marita says:

    Interessant det du skriver her. Jeg er egentlig for mappevurdering (var PPU-student under Torlaug Løkensgard Hoel), har bare ikke fått det helt til å gå opp med tid og antall elever. Sannsynligvis må jeg tenke helt annerledes for å få det hele til å gå opp. Jeg mener også det må gå an å trekke for ikke levert, hvis ikke har det jo ingen konsekvens å ikke levere, da blir det bare utsettelser og styret er igang. Jeg har også brukt karakterbok i it’s learning, den er jeg fornøyd med, og særlig for kk-elevene mine har jeg et bredt vurderingsgrunnlag, det føles atskillig mer tilfredsstillende enn norsk muntlig-karakterene. Skriv gjerne mer om dette!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>