Inspirert av og med håp om fremtidig i samarbeid om en kartlegging og diskusjon av Digital kompetanse med Marita Aksnes, legger jeg ut en oversikt jeg laget i høst for meg selv i forbindelse med undersning i tema Det digitale mediesamfunnet i Mediekunnskapsfaget. Vinklingen på oversikten er et skille mellom de tekniske og kulturelle sidene ved digital kompetanse. Inspirert av Ola Erstad sin beskrivelse av begrepet (se her). Utover det har jeg tatt utgangspunkt i egne erfaringer og observasjoner og lesninger, og smelt det sammen raskt og ukritisk. Den er ikke ferdig, kom gjerne med innspill:
Her er fullversjonen.
Interessant! Jeg ser vi har tenkt på litt ulike måter, men det er jo egentlig bare fint. Jeg startet mest med å forsøke å systematisere en del av det Krumsvik skriver om de fire komponentene og noe av det Leif skriver i norskboka.no, men det var ikke så lett, og jeg får problem med hvilke kategorier jeg skal lage.
Savner “linux” under operativsystem.
Ellers vil jeg bare si at jeg heier på Mindomo med tanke på samarbeidslæring. God start!
Marita, jeg laget oversikten før jeg skulle introdusere emne for elevene, med bakgrunn i en analyse jeg gjorde av digital kompetanse og sammensatte tekster, der jeg kom frem til at “sammensatte tekster” (eller multimodale tekster) i læreplanen for norskfaget hørte til den kulturelle siden, mens ferdigheter var knyttet til den tekniske delen. Det er vel en blanding av Ola Erstad sin definisjon og medievitenskapens tekstbegrep og multimodaliteten fra digital literacy som ligger til grunn, men så har jeg diktet vilt etterpå.
Torger, takk for tips! Skal straks legge det inn!
Her finst det meir å henta inspirasjon frå:
Anne Kristin:
http://www.mindomo.com/view?m=dcceb8bc97c7c5101f4544c3b4dbe0e4
Jeanette:
http://www.mindomo.com/view?m=e74e4fbfd613dc15b1a3856e68b546e5
Guttorm, tusen takk for tips!