Om opphavrettigheter og overvåkningssystem

Mens elevene jobbet med oppgaver om åndsverkslova og opphavrettigheter, testet jeg ut et overvåkningssystem som IT-seksjonen har installert på alle datarom. Hm. Noen bra greier: Det er mulig å låse alle maskiner for å få oppmerksomhet; skjermen til elevene får et oppmerksomhetstegn, og alle følger med. Det er mulig å hente opp hver enkelt maskin på storskjerm, og vise arbeidet til den enkelte elev, for eksempel bilder de har funnet for å diskutere om de er opphavsrettslig klarert.

Men: Det er litt ubehagelig med et slikt redskap. Det føles ubehagelig å ha tilgang til elevenes “personlige sfære”, en kommer temmelig tett på, selv om jeg hele tiden prøvde å minne de om at jeg plutselig kunne dukke opp i skjermen deres (jeg får også jobbet på skjermen deres). En annen ting er vel at elevrådet burde diskutere sitt ståsted i saken. Hvor går grensen mellom overvåkning/oppfølging.

Jeg er i det hele tatt usikker på om dette er lov? Eller i hvilken grad det er lov,-selv om det helt klart er en del nyttige funksjoner for å få til god pedagogikk i data-klasserommet.

Her er forresten oppgavene 3MIK jobbet med i dag.

This entry was posted in oppgave, opphavsrettigheter, overvåkning. Bookmark the permalink.

4 Responses to Om opphavrettigheter og overvåkningssystem

  1. Jeg fikk assosiasjon til denne filmen. Se ca 1:45 ut i filmen til der de snakker om arkitektur og deler mellom maskinene i rommet. Visualisering og deling er vel Microsoft sin visjon for fremtiden etter denne filmen å dømme.

    http://blogs.msdn.com/elf08/archive/2008/07/07/microsoft-technology-and-higher-education-video.aspx

  2. kjemikeren says:

    Lurer på om det er det systemet vi har på vårt (nå eneste) datarom også: NetOp School eller noe slikt? Jeg har bare brukt det to ganger, og da fungerte det bare på halvparten av maskinene. Visstnok er det litt på kanten av hva man har lov til, avhengig av hvem man spør. Jeg er ingen ekspert på området og lener meg kun til uttalelser fra andre. Noen mener det er helt ok så lenge elevene vet om det og har gitt sin tillatelse (ved å delta…). Jeg må innrømme at jeg skulle svært gjerne hatt denne muligheten, for det gir meg mulighet til å gi elevene full frihet på nett samtidig som jeg kan sjekke ved et lite blikk om de kommuniserer ved hjelp av msn, epost eller lignende. (Jeg har bare små klasser, så for meg er det en reell mulighet å ha oversikt.)
    Ideelt skulle jeg gjerne lært elevene å ta ansvar, men det fungerer ikke alltid sånn.

  3. Jeanette says:

    Hm. Interessant. Man får håpe at det er måten verktøyet brukes på som avgjør lovligheten, og ikke verktøyet i seg selv kanskje? Det blir spennende å følge med. Håper du deler erfaringene dine her :)

  4. Ole says:

    Vanskelig når to planeter krasjer; den prinsipielle og den praktiske.

    Er selv ikke glad i overvåkning, prøver å holde meg til at dette bør løses mellom ørene til elevene i form av holdninger. Men ser også at overvåkning kan ha sin misjon i noen tilfeller. Men hvor “personlig” skal sfæren være når de er på skolens maskiner, i skoletiden og skal gjøre skolerettet arbeid?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>