Spotify – smart økonomisk modell…

Memex

Jeg har vært den heldige og heldigere og heldigste brukeren av Spotify. En fantastisk musikkressurs som fremdeles er gratis, men som jeg sterkt vurderer å betale abonnement på fordi den er så bra, at jeg syns rett og slett det er verdt å betale for.

Det ekstra jeg ville få ved å betale et abonnement, er muligheten til å dele min musikksmak og spillelister med venner, ikke minst, jeg vil kunne gi gratis tilgang til spotify til (minst fem, tror jeg). Her får jeg litt facebookfølelsen- her mye kjærlighet, deleglede og musikkdeleglede. Jeg må bare betale for det.

Hvorfor har jeg ikke allerede betalt et abonnement? Hm, la meg tenke, 1) Ok, jeg er ikke SÅ opptatt av musikk 2) Jeg er litt gniten, regner litt på det 3) All musikk er tross alt ikke tilgjengelig. 4) Syns det er litt dyrt, 99kr pr mnd. 5) Det står ikke noe veldig tydlig og lett tilgjengelig informasjon om hvordan en avslutter et abonnenment. Det er litt skummelt…

MEN, det vil sikkert skje snart likvel, fordi: 1)Det er så utrolig mye musikk som er tilgjengelig her, som ikke er lett å få tak i andre steder. Det er lett å finne interessant og lignende musikk, fordi ulike sanger referer til lignende sanger, og til artister. Det er rett og slett utrolig gøy å søke seg gjennom musikk, lytte og lese om artister. Jeg håper og tror jeg vil få mer informasjon om musikken dersom jeg betaler abonnement (selv om jeg her er litt usikker).  Spotify=musikkkunnskap.

Hvorfor er jeg interessert og legger ut om dette? Jo, for jeg leter etter den ultimate modellen for et bærekraftig nettlæringsmiddel.

Tenk deg at du logger inn, skoleeier betaler selvfølgelig abonnementet, tillegg etter Arne Olav sin kommentar: Systemet er selvfølgelig globalt, på samme måte som Spotify, det betyr at studenter i Norsk i Warsawa, vil kunne løse oppgaver og se videotolkninger av Ibsenstykker. DU klikker inn på et læreplanmål, tikker av timeantall du skal bruke, antall elever,  så kommer det en liste læringsopplegg(praktiske og teoretiske), temaer, oppgaver og vurderingsformer, videosnutter, lydfiler, lenker, boksider (pdf-for eksempel), du får også informasjon om hvilke fag som har kunnskapsemner som tangerer og om det er andre lærere som har hentet ut oppgave, evt blogget om erfaringen sin og gitt tips.

Da hadde Kunnskapsløftet-06 vært izipizi.

OG nei, tanken er ikke ny: Les om Memex og Vennevar Bush her (wikipedia).

This entry was posted in læremiddel, web 2.0. Bookmark the permalink.

3 Responses to Spotify – smart økonomisk modell…

  1. arneolav says:

    … og så byter du skule, og skal ha med deg 6 år med undervisingsopplegg som er laga rundt modellen fylket har betalt for/abbonert på, og du oppdagar at skulen i eit anna fylke ikkje har dette abonnementet, og dei digitale læremiddela er knytt opp til rettigheiter og forlag og dyre avtalar, slik at du må byrje på nytt, med ein ny avtale som det nye fylket har laga med nye forlag.

  2. arneolav says:

    Visste du forresten at Memex-ideen har ein mykje eldre slektning i Europa, i Paul Otlet, som med sin tanke om Mundaneum såg føre seg eit liknande system? Vannevar Bush blir ofte kreditert for å vere tidleg med ei slik personleg maskin for assosiativt organiserte kunnskapsbitar, medan Otlet var tidlegare ute (og prøvde faktisk langt på veg å iverksetje ideane sine):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Otlet

  3. Albertine says:

    Takk for tips, Arne Olav

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>