Er du klar for det digitale løftet? – Eirik Newth

Eirik presenterer fremtidsvisjoner om læring i norsk skole. Med utgangspunkt i teknologisk stabilitet. Revolusjon- Internett: Massiv endring i mediebruk når vi velger selv. Se Mediebarometeret 2007 (Kakestatistikk).

Avisdød i USA: Finanskrise + Endring i medievaner. (The Christian Science Monitor- kun magasin ut).

Store Norske Leksikon er nå finansiert av reklame vs Wikipedia.

Søkemotor-søk om 10 år vil se annerledes ut. Den digitale horisonten tar utgangspunkt i de unges syn på kunnskap. Gammel kunnskap forsvinner dersom de ikke digitaliseres.
NBdigital

Dropbox: synkronisering mot flere maskiner
Google docs: cloud/nettsky   Dette er åpent i motsetning til LMS´er.
wapedia: wiki på mobil

Outsourcing brain/ Påhengshjerne – forlenget hjerne. Det vil skje en fysiologisk endring i hjernen som følge av bruk av Internett.

Identitet på nett: Nettpersonae, valg av elementer som en konsentrer seg om. Tidligere var det vanlig å bruke nicks, men mer vanlig med bilder av egne bilder. Nettpersonae og selvet vil smelte sammen.  Virtuelt og virkelig (Ikke helt enig her, Eirik…. ungdom vil lære seg å håndtere og sjonglere seg selv på nett).

Gatebilder blir tatt tett på enkeltmenneske.. eks. Sesam kart, creepy…

Google telefon

Alle er prosumente: 24timers prosumenter

Mr Lee catcam

Gordon Bell

Liker Eirik sin organisering av ppt. Screenshots med ulike eksempler og teknologier, og plakater innimellom med nøkkelsetninger. Det må jeg huske på til siden.

Den tekstbaserte bransjen er iferd med å forsvinne. Hva gjør vi med dette?

Hvordan forstå digital mediekompetanse?

Medieagnosistismemista litt poenget her… Kilde til kunnskap: Discovery channel. Kulturell agnosisisme eks. Bollywood referanser. Internett hvisker ut grenser for hvor elevene finner frem til kunnskap.

Aviser: Nyhet/Video/Interaktive biter/Twingly/Debatt (flere tekstsjangre på en nettside). Kompleksistet taes for gitt uten at det blir reflektert over.

Digital informasjonskompetanse:   Hvor gode er vi til å vurdere analoge kilder? Vi har ikke stor kompetanse på vurdering av aviser, fagbøker, nyhetssendinger på NRK…

Vårt syn på sannhet blir mer mangfoldig. Eks Google news. Dette er ingen enkel sak – sannhet er flyktig.

Fremdyrke elevens fagpersona: Hvordan få eleven til å utvikle sin egen identitet som fagmennesker? Hvordan skal du formidle deg selv som fagperson?

Ta den uformelle læringen inn i varmen: Såkalt tidtrøyte kan vise seg å være veldig sentral kunnskap. Uformell kunnskap/ferdighet som behøves i virkeligheten.

Mye interessant her!

This entry was posted in digital kompetanse, kompetanseheving, konferanse. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>