Medieåret 2008-09 fra Medienorge

Fikk denne informasjonen på e-post, verdt å publisere den her syns jeg:
________________________________
Visste du at Facebook daglig har flere norske brukere  enn VGs papiravis har lesere?
Visste du at VG og Dagbladet alene stod for halvparten av opplagsfallet i 2008?

Visste du at Morgenbladet har firedoblet opplaget i løpet av ti år?
Visste du at vi ser på TV mer enn tre timer per dag?

Visste du at radiolytting er den mediebruken som endrer seg minst?

Visste du at VG Nett hadde nesten 3 millioner brukere per uke i 2008?
Visste du at Schibsted eier 6 av de 10 største avisene i Norge?

Visste du at avisenes økonomiske resultat ble halvert i 2008?
Visste du at vi nå har 16 norske, riksdekkende TV-kanaler – 11 flere enn i 1999?

Visste du at 14 lokale TV-kanaler er lagt ned i 2009?
Visste du at det svenske mediekonsernet MTG nå eier lokale radiokanaler i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim?

Visste du at medienes reklameinntekter sank med 20 % i andre kvartal 2009, sammen­liknet med samme periode i 2008?
________________________________
Alt dette og mere til kan du lese om i medienorges nye publikasjon
Medieåret 2008-2009. Medieutvikling i Norge: Fakta og trender.
Publikasjonen kan lastes ned gratis på medienorges nettsider: www.medienorge.uib.no

Nina Bjørnstad v/ www.medienorge.uib.no

This entry was posted in kunnskap, mediebruk, mediepolitikk, mediepåvirkning. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>